top of page

UNIK MOTORKONST HOS BILMÅNSSON

Uppdaterat: 17 maj 2022


Kreativ autodidakt med unik motorkonst

Den 17-24 maj är det dags för årets upplaga av Hörby Kulturkalas. Hos oss på Bilmånsson i Hörby kommer du kunna ta del av unik motorkonst i en utställning av vår medarbetare Finn Gutenfelt. Vi har pratat med den kreativa konstnären från Ängelholm och bett honom att berätta lite mer om sig själv och sin konstform.


Hur föddes idén till konstformen?

Jag har haft ett ständigt kli-i-fingrarna sedan jag var liten och ett behov att skapa saker. Därför har jag provat många olika konstformer genom åren och ett tag var jag inne på att göra små lerfigurer som jag brände hemma i min vanliga ugn. Dessa tog jag med till jobbet och spacklade på lunchen för att sedan lackera så de blev högblanka. En dag lackerade jag istället en huv som jag gjorde ett tygmönster på. Min kollega Bertil såg det här och så en dag kom han med en bild på en gammal PV-baklucka som låg i hans skog där hemma. ”Kan du göra något av den?” frågade han skämtsamt och jag blev triggad att visa att det kunde jag minsann. Så jag tog hem den huven och på den vägen är det! Vad jag vet är jag ensam om denna konstform.


Vad hittar du motorhuvarna och bakluckorna?

Jag letar överallt – på Marketplace, Blocket, annonssajter och motorklubbar. Det finns ju inte skrotfirmor med bilar på hög längre, så det börjar bli svårt att hitta men jag har gjort några fynd i alla fall. En gång lyckades jag få tag i över 30 luckor i en lada hos en pensionerad skrothandlare. Det var folkvagnar och PV-luckor som jag tycker om formen på eftersom det ser lite ut som en gammal riddarsköld på väggen. Det är det riktigt stora fyndet jag har gjort, annars är det helt enkelt att jaga.


Hur gör du när du skapar konstverken?

När jag har hittat luckan eller huven jag vill jobba med går jag hem och stirrar på den. Jag tittar på lite gammal vintage automobilia för att få inspiration, till exempel i form av gamla loggor. Jag härmar inga tävlingsbilar, utan kör på det jag tycker är kul och passar – är luckan röd kanske det passar bättre med en viss logga till exempel. En av mina styrkor är att jag är bra på att visualisera, så jag har en tydlig bild framför mig av hur slutresultatet ska se ut redan när jag börjar. Det kan såklart hända att man får ändra sig under resans gång och börja om, men det är inte så att allt improviseras fram successivt under processens gång.


Vad använder du dig av för teknik?

Jag använder inga färgsprutor utan det är penslar, trasor, svampar och träpinnar. Allt för att det ska se lite ruffigt ut. Jag kan till exempel sopa upp damm från golvet och slänga på, eller gå ut i skogen och plocka vitmossa som jag sätter på en kant så det ser ut som att den har stått länge ute i skogen. Ibland kan man behöva slå och sparka för att få till bucklor och en mer sliten känsla. Sedan skapar jag rosten med hjälp av klarlack, metallspånor och syror. Det svåra med rosten är att den aldrig blir samma, oavsett om man gör på exakt samma sätt. Så även om jag lyckas få det att rosta på riktigt måste jag ändå alltid måla också, för det blir aldrig helt bra direkt. Slutligen gör jag vid baksidan och sätter på en upphängningsanordning som gör att luckan eller huven kommer ut en bit från väggen, vilket ger en snygg ljuseffekt.


Hur lång tid tar processen?

Hela processen med ett alster tar ungefär 14 dagar från att jag börjar tills jag är klar. Då står jag ju inte från sju på morgonen till sent på natten, men jag spenderar den mesta delen av min lediga tid på det då. Är det helg har det hänt att jag har börjat redan vid halv fem på morgonen för att sedan stå ända till tolv på natten med endast korta matpauser. När jag väl är ”in the mood” har jag svårt att sluta så jag får sätta alarm på mobilen för att lyckas slita mig. Jag brukar ofta jobba med projektet både före och efter mitt vanliga jobb. Det är ju en torktid så om jag då kan lägga lite färg på morgonen hinner det torka tills jag kommer hem efter jobbet så jag direkt kan börja på nästa steg. När jag väl är klar kan det går en period innan jag sätter igång med nästa lucka. Jag gör nämligen alltid bara en åt gången, annars blir det inte bra. Jag måste känna att sista penseldraget är klart innan jag kan börja på nästa.


Berätta om namngivningen av dina konstverk.

Alla heter Grand Prix och ett årtal i kombination med var jag har köpt luckan. Om jag till exempel köper en lucka i Växjö så heter den ”Växjö Grand Prix -59”. Årtalet tar jag vad jag tror årsmodellen på bilen är. Det vet jag aldrig riktigt, utan jag höftar lite. Men alla heter alltid var luckan är köpt, så jag har kört runt mycket i Sverige och hämtat luckor kan jag säga. Jag tycker att namngivningen är en trevlig grej som ger både historik och känsla.


Har du något tips på hur man kan inreda med en av dina motorhuvar eller bakluckor?

Alla behöver något ”skavt” på väggen. De passar bra som den där twisten som bryter av det mer sterila. Det är coolt att våga ta bort den klassiska tavlan och ha en sådan istället. Det blir en snackis som heter duga kan jag lova!


Jag trodde från början att de skulle hänga mest i garage, men när jag har bett kunderna att skicka bild på hur de använt sin tavla så är det faktiskt bara två som hänger i ett garage – och det är dessutom riktigt fina garage. Jag blir väldigt stolt när jag ser att folk hänger upp mina konstverk i sitt hem och vi har en som hänger i konferensrummet på Bilmånsson i Lund. Man blir stolt och glad när man ser att någon verkligen gillar det man gör!


Du ska ju gå i pension inom kort, vad har du för planer framåt?

Det är många som frågar och jag skjuter det framför mig. Hjärnan stannar vid 35-40 år så det är svårt att förstå att jag redan är så gammal att jag ska gå i pension. Men jag ser fram emot det, det ska bli skönt att äga sin egen tid. Det kommer bli en utmaning för mig att lära mig ta det lugnare.


Jag har under mitt yrkesliv provat på en hel del olika yrkesroller med första jobbet som utbildad bilmekaniker. Sedan har jag bland annat jobbat på lager och som säljare av bilstereor och hissdelar, men den största delen av mitt yrkesliv har jag ändå varit i bilbranschen. Jag började på Bilmånsson 2008 och har trivts väldigt bra här. Jag började med en administrativ roll i skadeverkstaden, men de senaste åren har jag provat på en helt ny tjänst där jag jobbar som miljö- och kvalitetssupport. Det var väldigt kul att trots att jag uppnått en viss ålder få lära mig nya saker. Jag känner också att jag lämnar kvar något som är bra och kommer leva kvar ett tag tills nya processer tar vid.

 

Finn Gutenfelt

Ålder: 61 år

Bor: Ängelholm

Familj: Gift och två barn

Aktuella utställningar:

17-24 maj: Bilmånsson Hörby.

13-15 maj + 21-22 maj: Spritfabriken, Helsingborg.

Ständig utställning: Kabusa Art Gallery, Österlen.






TEXT: Amanda Nyhlén, Marknadsföringsansvarig Bilmånsson OMSLAGSBILD: Amanda Nylén

BILD I REPORTAGE: Finn Gutenfelt

 

Se reportaget i sin helhet nedan




ความคิดเห็น


bottom of page